Påven, Polanski och pedofiler

Det finns en likhet mellan pedofilskandalen inom katolska kyrkan och filmregissören Roman Polanski som jagas för ett pedofilbrott begånget i USA. De har skyddats av mäktiga män.
Brotten och övergreppen har varit dubbla; dels själva det sexuella övergreppet och dels den mörkläggning och det skyddande av gärningsmannen som följt.
I fallet med den katolska kyrkan riktas nu ljuset mot dem som skyddat pedofilerna. Berättigad kritik riktas mot biskopar, kardinaler och påven (hittills bara den nuvarande verkar det som).
Men varför riktas inte samma kritik mot alla de maktens män som helt öppet har skyddat en pedofil filmregissör. Fortfarande finns det män inom det som kallas kultureliten som vädjar att Polanski ska få komma undan.
Är det mer acceptabelt än att en präst får komma undan.
Vad är skillnaden mellan en fransk minister som skyddar en pedofil och en biskop som gör det?
Jag förstår inte.

Kommentarer
Postat av: Dåren på gatan

Jag håller med dig eftersom jag är en vampyrjägare och jag vill ha kontakt med alla som känner, eller som känner någon som känner en vampyr. Kontakta mig!

2010-04-26 @ 22:48:53
URL: http://darenpagatan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0