TV leder till tidig sexdebut

Expressen skriver att tittande på tv-serier för vuxna ger tidig sexdebut http://www.expressen.se/sex/1.1560105/tv-tittande-leder-till-tidig-sexdebut

Är det bra eller dåligt att sexdebuten blir tidigare? Som jag minns tonårstiden var den stora frågan "när ska jag få göra det?". Inte "hur ska jag kunna undvika sex så länge som möjligt?"

Undersökningen är amerikansk och mina fördomar mot amerika säger mig att de tycker att tidig sexdebut är DÅLIGT; att sex är något man ska hålla sig borta från så länge som möjligt. Men vad är det som säger att det är så?

Helt nyligen läste jag en undersökning som sa att de som haft tidig sexdebut var mer social kompetenta.

Man kan också fråga sig vad som är hönan och vad som är ägget. Kanske ungdomar med mer "vuxna" intressen dras mer till "vuxna" tv-serier, samt att de som är mer socialt kompetenta begår sin debut tidigare.

Så jag tror nog ungarna ska få titta på tv.

Kommentarer
Postat av: Brutala Bloggen

hehe..

jag hade sex när jag var 19 första ggn, min syster var 12. Vi är lika socialt kompetenta tycker jag!



Fast 12 år.. känns lite väl tycker jag.. Han som hade sex med henne som 12 åring kan man ju undra saker om (han var närmare 30 om man säger så) Man är ju inte så mogen i den åldern så jag känner väl ändå att det inte är bra med tidigt sex. Är väl kanske gammalmodig men så känner man ju rent instinktivt

2009-05-15 @ 15:04:20
URL: http://metrobloggen.se/brutalabloggen
Postat av: Friskytten

Jag tror att både undersökningarna och resultaten är ett exempel på vad man kallar "som man ropar får man svar". Det är nog mer fråga om propaganda än ärliga undersökningar; man vet från början vilket resultat man vill ha. Man ska nog ta det med en mycket stor nypa salt.



Sedan är det intressant att ingen av de artiklar som referar undersökningarna anger vad "tidig sexdebut" egentligen betyder. I USA är åldersgränsen 18 år, så för dem är kanske allt yngre än det "tidigt". Vad vet jag.

2009-05-15 @ 23:59:00
URL: http://friskytten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0