Ära tillhör gud och spriten

Det finns en psalm (nr 300) som lyder  "äran tillhör gud och lammet som oss vunnit med sitt blod".  Men det var inte så jag lärde mig texten en gång i tiden. Istället skrålade vi under gymnasietiden "tänk om Storsjön vore brännvin". Det slår mig först långt senare att likheterna faktiskt är rätt många mellan fyllevisor och religiösa sånger; ganska ointelligenta texter vars syfte är att trycka in orden supa och sprit alternativt Jesus och gud, så många gånger som möjligt. Och en församling som vrålar för full hals och tror lyckan finns i dessa saker.


Kommentarer
Postat av: Johnny

Hur många supar hade du tagit före du skrev detta ?

2009-03-25 @ 16:45:03
Postat av: Friskytten

Jag hade inte tagit några supar alls. Dricker inte starksprit över huvud taget. Däremot hade jag varit på en musikgudstjänst och lyssnat och då slog det mig hur usla texterna var och att de var byggda på samma enfaldiga sätt som supvisor.

2009-03-26 @ 08:32:06
URL: http://friskytten.blogg.se/
Postat av: Magdar

Några älskar Gud och Jesus andra älskar sprit åter andra har bytt Guds kärlek mot kärleken till pengar. Var och en hylla det de älskar. De som inte funnit tröst i Jesus Kristus söker tröst i flaskan. Det är tragiskt och inget att göra sig lustig över.

2009-03-31 @ 12:29:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0