Gud välsigne Sverige

Dagens Nyheter berättar 10 feb under rubriken "Kd-idé: "Gud välsigna Sverige" http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=882473 om den kristdemokratiska riksdagsledamoten Else-Marie Lindgren som tycker att stadsministern ska avsluta sina tal med att välsigna landet, eftersom vi "fortfarande är ett kristet land". Snälla Else-Marie Lindgren, Sverige är INTE ett kristet land. Det är ett land där det visserligen fortfarande finns många kristna, men vi många är inte kristna, ja, en mycket stor del av oss är inte ens troende och detta är faktiskt vårt land också. Staten ska vara sekulär (slå upp det ordet om du inte begriper vad det betyder) och INTE tvinga på folk vissa livsåskådningar. Du får tro hur mycket du vill och jag behöver inte tro ett dugg och det är inte statens sak att plädera för det ena eller andra. Jag ser rött, blir upprörd och får en okuvlig lust att skriva upprörda insändare varje gång dessa förbannade kristna vill tvinga på andra sin egen tro. Ibland vill de ha in sin rappakalja i alla möjliga sammanhang som verkligen bör hållas fri få sådan smörja som EU-fördraget. Tyvärr har de faktiskt lyckats få in en skitformulering om att skolan ska bygga på kristna värderingar i skolstadgan. Jag tackar den gud jag inte tror på att de inte lyckades få in formuleringen "kristen tro" istället. Jag ber också en bön att Kristdemokraterna ska förbli det lilla struntparti de är nu och de inte ska få genomsyra samhället med sin unkna värdekonservatism och ålderdomliga vidskepelse. Låt biskopar, präster, schamaner, häxdoktorer och andra som tror på högre eller lägre väsen sköta välsignandet, medan stadsministern och staten sköter det världsliga i enlighet med den demokratiska ordning som råder i riket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0