Läskiga partisympatier

Enligt Svenska dagbladets valbarometer är jag till en tredjedel sverigedemokrat.
Till över 40% sympatiserar jag, enligt samma barometer, med ett annat parti med grumlig syn på demokrati och mänskliga rättigheter, nämligen Vänsterpartiet.
Det här visar nog inte att jag innerst inne skulle vara sverigedemokrat eller vänsterpartist, utan att valbarometern är ett trubbigt mätinstrument.
Jag skulle aldrig sympatisera med ett parti som vill behandla människor olika på grund av ras och aldrig på ett parti som sympatiserat med diktaturer.
Nazismen och kommunismen stod för de värsta brotten mot mänskligheten under förra århundradet.
Det finns inte ens på kartan att jag skulle rösta på något parti vars historia springer ur någon av dessa rörelser.
Det spelar ingen roll hur mycket jag än skulle sympatisera med andra saker som dessa partier säger. Demokrati, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet säljer jag inte för något.
För övrigt tyckte jag att valbarometer innehöll en massa tramsiga frågor, som gratis inträde på muséer. Vem väljer regering för att få gå gratis på museum? Men detta är kanske bara ett resultat av att valrörelsen innehåller en massa trams.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0