Vilka ska få gifta sig

I morgon, 1 april 2009, ska Riksdagen äntligen rösta om samkönade äktenskap. Och naturligtvis vrider sig de konservativt religiösa i ångest. (se bla dagen.se http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=166358 ) 

Ett argument som ofta dras upp är tradition. Typ "Äktenskapet har varit ett förbund mellan man och kvinna i årtusenden."
Visst, men vi har också haft dödsstraff mycket längre än det varit förbjudet och ingen anför just det som skäl att återinföra dödsstraff. Kvinnoförtryck har också en lång historia, men det är inget skäl att det ska fortgå.

"Nästan inga andra länder har könsneutrala äktenskap". Jaså, när vi införde kvinnlig rösträtt var det också en ovanlighet i världen. Några måste gå i första ledet. Varför inte Sverige?

"Om vi tillåter könsneutrala äktenskap kommer snart krav på tillåta månggifte." Detta stämmer. Det finns både miljöpartister och ungmoderater som föreslagit att månggifte ska vara tillåtet, men det är ändå inget hållbart argument. Förr var det olagligt med sex mellan personer av samma kön. Det är det inte idag. Att detta numera är okej betyder inte att exempelvis sex med barn är okej. Att en gräns rivs betyder inte att alla gränser rivs.

Egentligen är alla dessa argument bara dimridåer för det man egentligen tycker, men inte vill säga högt. Att bögar och flator inte ska få gifta sig och att homosexualitet är fel.

Kommentarer
Postat av: Joråsatt

Om jag nu skulle vara bög så skulle jag knappast vilja gifta mig i en kyrka bara för att rätt ska vara rätt.



Kyrkans föråldrade syn på äktenskapet är ju taget från bibeln. Och i bibeln står det klart och tydligt att äktenskapet är mellan man och kvinna. Vad man än tycker om det, föråldrat, idiotiskt eller vad det nu kan vara så är budskapet tydligt.



Varför skulle man då vilja gifta sig i den miljön? Varför vill man gifta sig i kyrkan som med dess tro sen urminnes tider tydligt säger att det är en synd?



Jag kunde inte bry mig mindre om folks läggning, lika lite som jag är kristen. Men varför försöker man envist motarbeta kyrkan?



Är det kyrkan som viglokal som man vill åt eller är man så starkt kristen i dagens Sverige att man måste gifta sig i guds namn?



Kyrkan har en inbäddad tradition som sagt är förlegen. Jag tycker man kan ignorera kyrkan och gifta sig på annan valfri plats.



Eller blir man inte lika gift då?

2009-04-01 @ 14:05:05
Postat av: Friskytten

Den nu aktuella frågan är om man ska få kalla ett förbund mellan två personer av samma kön för äktenskap eller inte, oavsett om det sker i kyrkan eller inte.



På frågan varför somliga (som jag) envist motarbetar kyrkan svarar jag: För att jag tycker att de har fel, för att jag ogillar deras åsikter och vill verka för en värld där vidskepelse inte styr människor.

2009-04-01 @ 15:21:17
URL: http://friskytten.blogg.se/
Postat av: Maya

" Att en gräns rivs betyder inte att alla gränser rivs"

Ord från en klok människa.

2009-04-10 @ 09:25:13
URL: http://www.metrobloggen.se/majong

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0