Jag kan dö för mina egna synder

Jesus dog för våra synder, får vi höra. Hur då? Han dog ju nästan två tusen år innan jag föddes. Sonade han min synd i förskott? Visste han vad jag skulle göra och så sonade han det. Om det är så har jag i så fall något val i mitt handlande. Det kanske bara är  bra om jag syndar så mycket som möjligt så att han inte offrade sig i onödan.

Vad är förresten som jag har gjort som är så gräsligt att en människa måste offras för det. Jag tycker faktiskt inte att jag har någon så grov synd på mitt samvete. Är inte den där gud lite väl hård. Jag är i alla fall glad att jag inte tror på en sån tölp. I detta fall är ju den där gud både lagstiftare, domare, bödel och offer (eftersom Jesus var gud på något sätt) på samma gång. Den där gud tog alltså livet av sig själv för att sona mina synder. Hoppas att han känner sig glad och nöjd inför att ha tagit livet av en oskyldig person.

Men, hördu gud, jag ska ju dö ändå så småningom, räcker inte det? Och vad är det egentligen som är så hemskt som måste försonas? Jag kan stå för mina egna handlingar och undanber mig offer för min skull.

Kommentarer
Postat av: Magda

Kristus dog för att människan syndat mot Gud. Genom Kristus offer på korset har Jesus frälst alla människor som tror på honom. Vi ska alltså vara tacksamma mot Gud och Jesus och inte håna honom. Vad är det för perverst nöje du finner i att driva gäck med allt som är heligt?

2009-03-31 @ 12:07:44
Postat av: Friskytten

Till Magda:



Min mest ärliga kommentar till dig är att jag inte begriper mycket av det du säger. I mina öron är det strunt. "Syndat mot Gud" osv.



Att driva gäck med det heliga som du kallar det är mitt sätt att försvara världen mot en tillbakagång till den vidskepelse som en gång rådde och förhoppningsvis ett sätt mitt lilla bidrag till att låta förnuftet ta över istället.

2009-03-31 @ 15:04:57
URL: http://friskytten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0