Frågor till gud

Varför är du så grym?
Varför har du skapat människan till något du inte gillar?
Varför gillar du oskyldiga offer (av Jesus för mina synder t.ex.).
Stämmer det verkligen att du förlåter om en ungtjur offras och hur tänker då?
Varför är det så viktigt för dig att vi tror på dig, om du inte ens orkar visa dig?
Är det verkligen viktigare att tro på dig än att vara god?
Varför lät du Jesus visa sin övernaturliga sida med så fåniga upptåg (vin till vatten, sjöpromenader)?
Är livet ett examensprov inför himmelriket?
Hatar du människor som älskar varandra om de råkar vara av samma kön?
Är du verkligen så intresserad av våra sexliv?
Varför dödade du barnen när det var Farao som vägrade släppa judarna?
Varför lät du Jerichos innevånare dö?
Varför var du så elak mot Job?
Varför lät du björnarna slå ihjäl 42 barn när de kallat Elias för flintskalle?
Tycker du att Abraham var en god far och ett föredöme när han var beredd att mörda sin son för din skull?
Varför hjälpte du Simson slå ihjäl trettio oskyldiga för att kunna betala vadet han förlorade?
Hur känns det när den genomsnittliga människan uppenbarligen är mycket vänligare, och mer försonlig än vad du är?


Kommentarer
Postat av: Påsen

Att kritisera deras Bok är att sänka sig till deras nivå. Öppet mål, så att säga. Det bästa är att lägga en pragmatisk syn på religion som företeelse. Finns det någon nytta? Vad är den? Uppvägs de uppenbara nackdelarna med religion av de förmodade fördelarna? Hur mycket begränsas en människa av att vara troende? Vad vinner han istället? Religion är som en könssjukdom, men vi måste tyvärr behandla den som en seriös fråga. Ställ dig över, blicka framåt!

2009-03-27 @ 22:23:39
URL: http://spaderlord.blogg.se/
Postat av: Friskytten

Uppriktigt sagt så är jag helt vilse i hur man ska bemöta de religiösa. Jag förstår över huvud taget inte hur de kan tro. Jag begriper det inte och deras argument blir i mina ögon så korkade att de inte ens skulle behöva bemötas, men för dem är de tydligen riktiga argument. Hur för man en diskussion med någon vars främsta argument man själv betraktar som rent nonsens?



Vad det gäller nyttan av religion så är jag inte säker på att det finns mer nytta i religion än i sprit. Den ger en behaglig känsla, men så särskilt nyttig är den inte.

2009-03-28 @ 15:36:06
URL: http://friskytten.blogg.se/
Postat av: therese

hej. varför lägger man ner så mycket tid och energi på tankar om gud när man inte tror att han finns? människan vet ju egentligen ingenting, och det behöver vi itne göra

2009-03-29 @ 17:41:43
Postat av: Friskytten

Att gud inte finns är jag helt övertygad om. Det finns ju inga bevis och inte ens något indicium som tyder på att någon gud skulle finnas. Däremot är det ju oemotsägligt att gudstro finns; människor tror faktiskt på gud fortfarande. Detta tycker jag är intressant och viktigt. Detta gör det också angeläget att analysera gudsbilden, eftersom den styr så många människors liv.

2009-03-30 @ 08:22:49
URL: http://friskytten.blogg.se/
Postat av: Hasse J

Den stora frågan är inte "vad är meningen med livet" utan "vad är Guds mening med livet" och "vad är meningen med Gud"?

2009-03-31 @ 12:04:27
Postat av: Elman

Vore det inte ide att läsa i den bok som är Guds testamente till oss? Bibeln. Men man måste ha ett öppet sinne när man läser. I annat fall blir det bara döda bokstäver.

Gud sände sin son för att rädda världen, det är en kärlek så stor att den inte går att omfatta helt med vårt förstånd.

Många nidbilder sprids om Gud och Jesus som inte alls stämmer, men man måste själv ta reda på och ta ställning.

2009-03-31 @ 14:33:40
Postat av: Friskytten

Till Elman:

När jag läser Bibeln och när jag går på gudstjänst (jo, det har hänt) så blir jag bara förbannat på allt skit som framförs där.



Bibeln är inte Guds testamente till oss som du påstår. Det är ett tvåtusenårigt påhitt av ett ökenfolk som vissa fortfarande tror är sanning och det är djupt tragiskt.

2009-03-31 @ 14:45:16
URL: http://friskytten.blogg.se/
Postat av: Friskytten

Elman:



Den mest ärliga kommentar jag kan ge dig är att jag inte begriper mycket av vad du skriver.



Dessutom tror jag knappast du själv läser Bibeln med öppna sinnen. Du har ju själv på förhand bestämt dig för att det är den där gudens ord du läser. Det om något är väl en förutfattad mening!

2009-03-31 @ 15:01:24
URL: http://friskytten.blogg.se/
Postat av: Sandiza Hotpants

Amevafan, dom flesta böcker behöver lite slakt och blod, annars är dom inte speciellt spännande...

2009-04-10 @ 07:50:57
URL: http://brunettsandy.blogg.se/
Postat av: Friskytten

Till Sandiza:



Om man betraktar Bibeln som ett skönlitterärt verk så håller jag helt med dig om att lite slakt och blod gör det mer spännande. Men om man ska se det som ett rättesnöre för hur man ska leva, så är det en helt annan sak.

2009-04-10 @ 21:43:21
URL: http://friskytten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0