Varje försök till mission gör mig mer ateistisk

Överallt finns det folk som vill övertyga oss. Jag har märkt hur vissa personer alltid lyckas övertyga mig om precis det motsatta som de säger. Exempel:

Varje gång jag hör en religiös uttala sig så blir jag ännu mer övertygad om hur dålig religion är.

Varje gång en religiös försöker förklara världen i religiösa termer blir jag mer övertygad om att de har fel.

Varje gång någon försöker få mig att tycka att homosexuella inte ska ha samma rätt att gifta sig blir jag mer angelägen om att de ska få det.

Listan skulle kunna göras mycket längre, men ni förstår säkert hur jag tänker och ni har säkert också några liknande exempel för egen del.

Kommentarer
Postat av: excelsis

Det är väl samma typ av polarisering som gör att de(vi) religiösa känner sig mer säkra på sin sak ju mer motstånd de möter.

2009-04-20 @ 11:41:39
URL: http://narvaroattacker.blogspot.com
Postat av: Friskytten

Jag tror det är viktigt att man inser att det som jag ser som ett gott argument för min sak, kan uppfattas precis tvärt om av den andre.



När det gäller att ens kunna för en diskussion med en religiös upplever jag att min och deras syn på världen skiljer sig så mycket att det vi oftast bara talar förbi varandra.

2009-04-20 @ 13:06:52
URL: http://friskytten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0