Vad folk egentligen tycker

Det finns alltid några som anser sig veta vad folk "egentligen" tycker. Nyligen har jag stött på följande två ståndpunkter:

Egentligen tycker svenska folket att äktenskapet ska vara förbehållet en man och en kvinna. När Riksdagen nu röstat fram en könsneutral äktenskapslagstifning så är det mot svenska folkets vilja. (bl.a. i en insändare till dagen.se).

Egentligen tycker svenska folket inte om massinvandringen.

Jag är svensk på alla tänkbara sätt och således en del av det svenska folk som sägs tycka så här egentligen. Men jag tycker inte så som det påstås. De flesta jag känner tycker inte heller så.

Därför kan jag härmed meddela att svenska folket "egentligen" anser att det är upp till var och en att välja vilket kön deras äktenskapspartner ska ha, samt att de menar att invandringen är en naturlig del av dagens samhälle och bidrar till  utvecklingen. Men därmed inte sagt att man ska anamma eller tillåta vad som helst i namn av främmande kulturer och religioner.

Vem av oss som har rätt om vad svensken "egentligen" tycker? Det vete fan! Men med tanke på att svenska folket inte röstar på rasister eller värdekonservativa som vill behålla äktenskapets bergränsning så tror jag att jag ligger närmare sanningen.

Kommentarer
Postat av: Patrik T

Så du drar alltså slutsatsen om att "folk" tycker si och så - efter ett besök hos en annan bloggare som råkade tycka annorlunda jämfört med dig? Hur definerar du ordet "folk"? Är ett stort folk en kille på 100kg?





"Vem av oss som har rätt om vad svensken "egentligen" tycker? Det vete fan!"



Ja, ingen har ju det. Det borde du själv veta, eller hur? Men nu kanske du ska ta och besöka den där bloggaren igen och fråga honom hur det kan komma sig att han uttrycker sig så som han gör, annars blir detta blogginlägg bara såååå platt.





"Men med tanke på att svenska folket inte röstar på rasister eller värdekonservativa som vill behålla äktenskapets bergränsning så tror jag att jag ligger närmare sanningen."



Vad svenska folket röstar på? Enligt de senaste SIFO-undersökningarna kommer både SD och KD finnas i Riksdagen efter nästa val. Jag tolkar detta som att du i så fall har fel i det du skriver. Alltså är du långt ifrån sanningen. Faktum är ju att det svenska folket mer och mer tycks få upp ögonen på just SD - hur man än vänder och vrider på det. Dåligt? Vad vet jag? Jag röstar INTE på dem - men det kommer att bli intressant att höra debatter i Riksdagen då SD är med - för det kommer de att vara snart. Det kan inte ens Friskytten ändra.

2009-04-03 @ 11:03:19
Postat av: Friskytten

Till Patrik T

Jag kanske har uttryckt mig lite slarvigt eller så missförstår jag din kommentar. Saken är alltså den att jag just hade läst flera uttalanden (i bloggar, men också i vanliga artiklar) där någon påstod sig veta vad folk "egentligen" tyckte. Det var alltså deras ord, inte mina.



Min undran var om de verkligen hade rätt, eftersom dessa åsikter som folk "egentligen" hade aldrig vinner någon majoritet. Även om SD kommer in och KD blir kvar kan man väl anta att de inte kommer att vara i majoritet.

2009-04-05 @ 00:09:14
URL: http://friskytten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0