Piratpartiet i EU

Snåljåparnas egna riddare ser ut att ha en chans att komma in i EU-parlamentet. Där tänker de slåss för fildelarnas rätt att inte behöva betala för sig till dem som skapar den musik och de filmer som de vill ladda ner. 

Det är naturligtvis orealistiskt att tro att folk kommer att fortsätta vilja, eller ens kunna, fortsätta med att ha musik och film som arbete om de inte får betalt. Och det är naturligtvis nonsens att påstå att man kan skita i att betala för att pengarna i alla fall bara går till mellanhänder. Var tror de att pengarna som de som arbetar med film och musik kommer ifrån om inte från konsumenterna?

Men det som lite svepande brukar kallas för "nöjes-" eller "skivindustrin" eller "mediamaffian" måste också inse att nedladdningen är här för att stanna. 

Ingen part i målet verkar just nu realistisk. Det måste finnas en lösning utan kränkande internetövervakning där upphovsmännen ändå får betalt.

Kommentarer
Postat av: Michael Gajditza

Jag ser att du har fildelat argumenten från början av 1980-talet då bl.a Per Gessle tillsammans med Ifpi hävdade att privatkopiering av kassetter skulle innebära musikbranschens död. Eller 1850 då biblioteken kom och inte en bok till skulle skrivas.



Hur många gånger ska jag egentligen betala för upphovsrätten till något jag redan äger? Ta som exempel att jag gillar The Beatles. På 60-talet köpte jag deras vinylsinglar och betalade för upphovsrätten till dessa låtar. Sedan köpte jag deras vinyl-LP och betalade för upphovsrätten igen för de låtar jag redan hade. Ett år senare kom ett samlingsalbum som verkade trevligt så jag fick betala igen för samma låtar.



Andra artister har också gjort remixade covers som jag köpt och då betalat för upphovsrätten igen, liksom för övrigt de artister som gjort remixen också gjort.

Tekniken gick sedan framåt och kassettspelaren kom. Eftersom jag läst en annons från branschen om att privatkopiering av kassetter hotade att ta brödet ur munnen på artisterna så går jag åter igenom hela proceduren ovan och köper färdiginspelat bl.a till bilen.



Ny teknik igen och nu får vi CD:n så jag åker på att betala igen på samma sätt som ovan ända fram till MP3 spelaren för så långt har branschen än idag inte kommit utan dom vill att jag fortsatt ska köpa deras kopieringsskyddade CD som det inte ens för privat bruk går att föra över musik från. Dessutom har dom mage att ta ut vansinniga priser. Genom ett nytt beslut ska nu den rätten vara i 70 år.



Ändå finns det dom som har mage att påstå att jag stjäl om jag tankar ner samma Beatleslåtar igen till min MP3! Enkelt uttryckt så vet ni inte vad ni pratar om men eländigt nog så har ni med ert stöd för branschen och dess antikverade metoder, även bidragit till att vi fått en lag som fullständigt ensidigt gynnar en part i målet.



Det innebär att denna part kan komma hem till dig för att undersöka din dator redan innan du själv fått besked om att du är misstänkt. Den parten kan begära att samtliga dina tillgångar blir frysta och kan skicka dig ett legaliserat utpressningsbrev på det belopp de känner för just då. Nekar du och går till rättegång får du stå för hela kostnaden inklusive deras om du förlorar.



Gör du det så blir du sedan förd till skampålen genom att du kan tvingas publicera domen på din egen bekostnad. Detta exempel rör IPRED lagen och flera liknande lagar har redan antagits och andra är på gång som t.ex telekompaketet och teledatalagringslagen.



Allt sker i god demokratisk ordning än så länge och det är du som tycker att jag stjäl som får bära mycket av skulden. Detta för att du inte gör det du borde göra, PROTESTERA!



Vad man än tycker om fildelandet så måste varje rättsmedveten människa tycka illa om IPRED som torde vara den mest rättsosäkra lag det här landet någonsin haft. Här kan du läsa varför den ska anmälas till Europadomstolen och till EG-domstolen.

http://blogg.aftonbladet.se/21909/perma/1195297





2009-04-30 @ 20:39:43
URL: http://blogg.aftonbladet.se/21909
Postat av: Pirat så klart

Jag vet inte vad du klinkar på för instrument och har fått för dig att det är mer värt än Svenska folkets rätt att få vara ifred i sitt eget hem.

Att snåljåparna som du kallar dem var de som köpte mest kultur av alla innan IPRED är inte heller intressant. Och varför har du inte fått tagit del av DVD, CD och hårddiskskatten som vi snåljåpar redan betalar. De flesta av oss snåljåpar har tagit ett beslut om att inte längre vara med i denna fars och har börjat bojkotta allt från dina arbetsgivare.

Får se hur mycket din plånbok kommer att svälla efter IPRED. Skulle tro att det blir tvärtom.

2009-05-03 @ 10:45:04
Postat av: Friskytten

Och så var det IPRED.

Det är ingen kul lag. Det håller jag med om. Men det är en del överdrifter om den. Till exempel kan man bara begära ut identiteten om man redan vet att ett brott har begåtts. Det är alltså inte fråga om något spionage mot oskyldiga.



En typisk situation är att någon som företräder upphovsmännen hittar en sida som är öppen för vem som helst, där man länkar till upphovsrättskyddat material och därefter begär ut information om dem som olagligt lägger ut detta material. Alltså är brottet redan upptäckt innan IPRED träder in.

2009-05-10 @ 23:01:14
URL: http://friskytten.blogg.se/
Postat av: Friskytten

Ibland är det svårt att bemöta snåljåparna som hävdar att folk tjänar bäst om ingen betalar för deras produkter. Argumenten är så dumma, fördomsfulla och insiktslösa så man blir alldeles trött.



Låt mig försöka svara på några av dumheterna ovan:



När du har köpt en skiva har du inte köpt upphovsrätten till verket. Du har bara köpt just den skivan och får bara spela den privat. Om du spelar upp den offentligt ska du betala ersättning. Däremot får du tanka ner den på din egen MP3, du får låna ut den till dina kompisar, göra kopior och skänka bort till dina vänner, låta andra tanka ner den på sina MP3-spelare, men bara så länge du inte tar betalt för det. Det du inte får göra är att spela den i kommersiella sammanhang eller lägga ut den för fri nedtankning på nätet.



För allt det du får göra (bränna kopior, tanka till MP3, låta vänner kopiera) finns en avgift på t.ex. tomma CD skivor, som går till upphovsmännen. När en låt spelas offentligt, t.ex. i radio eller på en konsert går också en del av pengarna till upphovsmännen. Dessa avgifter utgör en betydande del av ekonomin kring upphovsrättsskyddade verk. Och jag får del av detta även om jag inte har upphovsrätt, så Pirat så klart behöver inte oroa sig. Men jag ska inte försöka förklara hur jag, som arbetar med att framställa upphovsrättsskyddat material utan att ha upphovsrätt ändå är beroende av dessa pengar, för det skulle vara lika svårt för snåljåparna att förstå som det vore att försöka få dem att begripa att bilarbetarna är beroende av att bilarna de tillverkar säljs.



Idag ger den illegala fildelningen ingenting till någon av all dem som arbetat med att framställa verket. Dessutom sker kopieringen i en extremt mycket större skala än tidigare.



Att den egna snålheten förblindar så mycket så att så många är beredda att gå så långt för att slippa ersätta dem som skapat den musik eller de filmer de njuter av är för mig helt obegripligt.

2009-05-11 @ 11:05:27
URL: http://friskytten.blogg.se/
Postat av: Friskytten

Stackars Michael Gajditza som hela tiden måste köpa samma musik om och om igen. Det har dock aldrig varit olagligt att kopiera det man själv äger från ett medium till ett annat för eget bruk. Du kan ta dina gamla vinylskivor och göra om till MP3, utan att bryta några lagar eller regler. Det finns utmärkta program och tillbehör för det. Du kan till och med kopiera dina kompisars skivor, så länge det inte sker kommersiellt. Det fildelningsfrågan handlar om är om man ska få offentliggöra, sprida och tanka ner via internet.



Om alla vore som Michael Gajditza och bara tankade ner material som de redan köpt i någon annan form så skulle det nog inte vara så stort problem, men jag tillåter mig att tro att det mesta som tankas ner är sådant som folk inte redan har.

2009-05-11 @ 11:18:15
URL: http://friskytten.blogg.se/
Postat av: henrik

Tusan vad du har snöat in på att fildelare är snåljåpar. Så länge jag kan komma ihåg har jag burit hem fulla ryggsäckar med material (böcker skivor tidningar folianter dvd cdrom allt) från biblioteket. Nu gör jag samma sak men i fullkomlig overdrive över datorn och internet. Om du är så jäkla rädd om ditt material och din prestige och dina pengar, så publicera inget. jag har själv alltid jobbat i vården och det har gått ALLDELES utmärkt att kombinera med kulturell output, vare det musik, skrivande, filmande etc. Men somliga vill bara inte få sina små fingrar smutsiga, det är såå någon annan, inte jag typ.

Bredbandet och internet möjliggör en fullkomlig kollaps av den rätlinjiga informations- och konsthistorien och det ska tillhöra alla. Om det ska tas pengar och delas ut till artisterna överhuvudtaget så är det givetvis från den löjligt höga bredbandsavgiften, som är acceptabel om den betraktas som ett bibliotekskort. En folkavgift för en folkrättighet till ett sant folkbibliotek.

2009-05-23 @ 13:39:50
Postat av: Friskytten

Till Henrik:

När du lånar på bibliotek så får upphovsmännen ersättning, så det är ett dåligt exempel.



Jag förstår av ditt inlägg att du inte tycker att vi som har som yrke att framställa kultur och nöje har "riktiga jobb" eftersom vi inte vill få våra "små fingrar smutsiga". Vi har olika jobb du och jag. Jag är helt övertygad om att du tar del av det jobb som jag och mina kolleger utför genom film, musik, böcker mm, men tydligen tycker du inte att vi är värda att få betalt för att vi skapar detta.



Vad skulle du tycka om jag sa att du kan utföra dina sjukvårdstjänster gratis?

2009-05-28 @ 21:09:04
URL: http://friskytten.blogg.se/
Postat av: gastlind

Friskytten: utländska upphovsmän får 0 kr i ersättning när något lånas ut på bibliotek.

2009-07-05 @ 11:02:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0