Svensk enligt sverigedemokraterna

Journalisten Maciej Zaremba har i DN frågat sverigedemokraternas ledare Jimmie Åkesson vad det är att vara svensk. http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/vem-ager-flaggan-1.816901 Här är några av de svar som Jimmie Åkesson ger:

"Man ska ha svenska värderingar. Man skall ha vår syn på demokrati och på jämställdhet" Är en svart man som Jacke Arklöv vara svensk? Ja, enligt Åkesson. Däremot räknar Åkesson inte Cornelis Vreeswijk eller Nyamko Sabuni som svenskar. På ett juridisk plan har Åkesson rätt när det gäller Arklöv och Vreeswijk. Arklöv är adopterad och svensk medborgare. Vreeswijk behöll sitt holländska medborgarskap livet igenom. Men hur går det ihop med kravet på "svenska värderingar"? Arklöv är eller har varit bland annat nazist, mördare, legosoldat, dömd krigsförbrytare, bankrånare. Cornelis svarar ensam för en betydande del av den svenska visskatten. Betyder detta att man ska känna mig som en fosterlandsförrädare när man skrålar "Cecilia Lind" på kräftskivan? Men att det är "svenskt" att råna banker och skjuta poliser? Sanningen är nog den att det finns och har funnits både bankrånare, hustrumisshandlare, kvinnosakshjältar, vissångare, dynamituppfinnare och världsledande filmregissörer som är svenska. Det finns både sådana med sunda och sådana med vidriga värderingar som är svenskar. På gått och ont. Så naturligtvis är Arklöv svensk. Och Vreeswijk en del av det svenska kulturarvet.

Jag skulle utan tvekan godkännas som svensk av vilken sverigedemokrat som helst. Men vad skulle hända om jag väljer att konvertera till islam, skulle jag inte längre vara svensk då? Vad skulle jag i så fall jag vara?

Om jag ska försöka mig på en slutsats om svenskheten själv så är "svenskhet" kanske inte så intressant. Vad är det egentligen för vits med att definiera svenskhet med en massa egenskaper. Det som är intressant är om man är en god människa. Jag anser mig ha rätten att tycka illa om en oförätt och knasiga värderingar oavsett om dessa är svenska eller inte, lika väl som jag kan gilla vad som helst oavsett dess kulturella ursprung. Eller för att tala med liknelser: Jag ser inga problem med att vara svensk, men älska sushi och avsky pyttipannal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0