Kan ett könsbyte fria mig från skuld?

Irene ("män är djur") von Wachenfeldt undrar på newsmill.se varför män blir så provocerade när de blir utpekade våldsverkare som grupp. Personligen blir jag provocerad för att jag beskylls för något jag inte gjort bara för att gärningsmannen var skapt likadant som jag mellan benen. Jag har sedan barnsben aldrig slagit någon, aldrig våldtagit och än mindre mördat. Jag har argumenterat med dagis- och skolfröknar om deras särbehandling av killar och tjejer. Hur de så uppenbart skapar könsrollerna. Jag vill att mina döttrar ska få välja fritt av hela den buffé som livet har att erbjuda och inte vara hämmade av sitt kön. Jag håller faktiskt med det mesta av feministernas problembeskrivning och mycket av det som von Wachenfeldt skriver om problemet med könsrollerna. Ändå tycker Wachenfeldt att det är helt okej att skuldbelägga mig bara för att jag är man. Det är faktiskt en egenskap som jag inte helt enkelt kan ändra på. Eftersom mina handlingar inte spelar någon roll när det gäller skuldfrågan - bara mitt kön - så kanske ett könsbyte skulle fria mig från skuld.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0