Feministisk porr av Mia Engberg

Såg Mia Engbergs feministiska porrfilm Selma och Sofie i studiesyfte. Och nej, jag säger inte "studiesyfte" för att jag inte vågar stå för att jag tittar på porr. Jag tittar på porr, men lesbisk porr tycker jag i allmänhet är helt ointressant. Jag klickar bort det, precis som bögporr, förnedringsporr, silikonbröst och en del annant. Men jag tyckte det skulle var intressant att se hur feministisk porr ser ut.
Filmen handlar om en tjej som har en pojkvän, men som blir kär - och framförallt kåt - på sin kvinnliga simlärare.
Ganska gullig film. Upphetsande? Tja, lite blygsamt men man det är på gränsen att man skulle kunna se den med svärföräldrarna utan att bli generad. Sexscenerna är mindre vågade en t.ex. den lesbiska scenen i Flickan som lekte med elden.
Det verkligt intressanta på denna DVD var dock bakomfilmen, som för övrigt var bra mycket längre än själva filmen. Den rekommenderas varmt. Här är några saker som den tar upp och några frågor som den väcker hos mig.
1) I skolans sexualundervisning berättas vad som händer med mannens penis då mannen är upphetsad, men det är först i denna bakomfilm som jag får se skymten av en redogörelse vad som händer med kvinnans klitoris när hon är upphetsad. Varför handlar sexualundervisningen om kåta män och menstruerande kvinnor?
2) Mia Engberg är själv heterosexuell, men när hon ska göra feministisk porr gör hon lesbisk porr. Varför det? Om jag skulle vilja göra "kravmärkt" porr skulle jag ju inte i första hand tänka att det måste vara bögporrr.
3) Kan en man göra "kravmärkt" porr, eller är det förunnat kvinnor? Blir det automatiskt gubbsnusk för att det är gjort med den "manliga blicken"? (Jag har ju inte någon annan blick att ta till.)
4) I bakomfilmen talas om att alla aktörer i porrfilmerna är lika till förväxling. Inte främst utseendemässigt utan likheten ligger i hur de agerar. Det stämmer ganska väl. Porrfilmerna har inte många karaktärer på sin palett. Om man vill se en film med mycket sex, men riktig intrig och roliga karaktärer rekommenderar jag "Shortbus". Det är som en sexfilm av Woody Allen. Ganska tänkvärd är den dessutom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0