Våldtäkt av misstag

Jag har aldrig stått anklagad för våldtäkt. Själv är jag övertygad om att det beror på att jag aldrig våldtagit någon. Nu finns det dock de som påstår att man kan råka våldta någon utan att själv vara medveten om det. Jag tvivlar. En riktig karl märker om en kvinna är med på noterna eller inte. Är hon det inte kanske man försöker ändra på det, lyckas man inte riskerar man att bli patetisk och påträngande, med att i det läget genomföra ett samlag ...
Sedan finns det jurister som påstår att det handlar om "kvinnor som vaknar i fel säng". Det finns säkert "kvinnor som vaknar i fel säng" men att det skulle få dem att anmäla mannen med den felaktiga sängen för våldtäkt låter långsökt.
I Stockholms city leder mindre än 10% av våldtäksanmälningarna till rättegång. Ska det tolkas som att 90% handlar om kvinnor som hamnat i fel säng och tar ut sin ånger genom att anmäla för våldtäkt. Att en stor del av de utpekade männen inte ens hörs i fallen, betyder det att åklagarna på förhand vet att det handlar om ett felvaknande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0